2015. december 13.

Svéd sáfrányos Luca kalács

Régen volt már kelt tészta és éppen megtaláltam ezt az érdekes receptet egy tavalyi GoodFood magazinban. Szent Luca napja Svédországban a fény ünnepe, ezzel kezdődik meg a karácsonyi időszak. A sáfrány meleg sárga színe és különleges aromája  is a melegséget, a fényt hozza el. Frissen, vajjal megkenve egy pohár forró kakaóval mennyei.


Hozzávalók:

50 dkg liszt (40 dkg finom + 10 dkg teljes kiőrlésű tönköly)
1 cs. szárított élesztő (7 gramm)
10 dkg kristálycukor
3 dl tej
8 dkg vaj
1 csapott teáskanál só
1 késhegynyi sáfrány
1 tojás + 1 a kenéshez
24 szem mazsola

Egy kalácstésztáról van szó, annyiban más csak, hogy nincs felfuttatva az élesztő a tejben, hanem a száraz összetevőkkel keverjük össze. Először a tejet a vajjal felmelegítettem, majdnem forrásig, de annyira mindenképpen, hogy a vaj felolvadjon. Belekevertem a sáfrányt és langyosra hűtöttem.


A száraz összetevőket egy keverőtálban összekevertem, majd beleöntöttem az enyhén felvert tojást és a vajas tejet is. A robotgép dagasztó karjával kb. 10 perc alatt megdagasztottam. Ekkorra a ragadós massza szépen elvált az edény falától „szálat húzott”.
Megliszteztem egy kicsit a tetejét és konyharuhával letakarva 1 óra hosszat kelesztettem. Meg is nőtt, dupla méretű lett.


Átgyúrtam egy kicsit a munkalapon, majd 12 részre osztottam. Minden darabot 30 cm-es csíkra nyújtottam és a két vége felől elkezdtem feltekerni, de ellentétes irányban. Így egy S alakú dupla csiga forma lett belőle. Sütőpapírral borított tepsibe pakoltam őket kellő távolságot tartva egymástól.  Egy nagy tepsiben pont elfértek.


Amíg a sütő melegedett - 180ºC légkeveréssel – addig letakarva hagytam őket tovább kelni. Végül megkentem őket tojás sárgájával és a két csigarész közepébe 1 -1  szem mazsolát nyomtam.
15 percig sütöttem a 180ºC fokon, majd lejjebb vettem a hőfokot 160ºC-ra és további 10 percig hagytam még sülni. A teteje igazi pirosas barna lett a sárgájától, a puffancsoknak szokott ilyen szép bőrszerű tetejük lenni.


Langyosan és hidegen, de a sütés napján a legfinomabb. Mindenképpen kell mellé valamilyen itóka, így télen a meleg tejes italok bármelyike nagyon szerethető hozzá.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése