2017. május 21.

Húsgombóc Szaganaki módra

Férfimunka rovatunk ...

„Szaganaki Midia-t első ízben Methoni mellett ettem az Agiannis motelban; valami fantasztikusan csinálja a tulaj és a fia. A többedik alkalom után bekéredzkedtem a konyhába és az öreg megmutatta az alapokat, a finomabb fogásokat már Lefkadán lestem el.



E tárgyban a legnagyobb elismerésemet is itt kaptam; egy nagyon görögnek csináltam és szó szerint az utolsó molekulát is kitunkolta!!!
Közbevetőleg; mi magyarok is szeretünk tunkolni, de ez nálunk csak családi körben megengedett; Görögországban tök természetes, ha azt nyilvánosan teszed, még a szó is nagyon hasonló J

Az a szó, hogy „Szaganaki” a görög nyelvben tájegységtől függően elég sok mindent jelenthet; de a legtöbb esetben a sült fetát jelöli. Ezt elkészíthetik szeletenként vékonyan megolajozva, egy szelet paradicsommal a tetején és oregánóval megszórva alufóliában megsütve, de van ahol csak kukoricalisztbe forgatják a sajtot és úgy sütik ki forró olajban. Ezek sima standard kaják, nincs mit beszélni róla.

Ami viszont igazán finom, az a Szaganaki módra elkészített kaja, jellemzően három fajtája van; a marha húsgombóc, a kagyló és a rákfarok (az apró koktél rák is tökéletesen megfelelő!). És ezzel a különbséget nagyjából le is tudtuk, alapvetően hasonlóan készül.


Hozzávalók:

a húsgombóchoz:
20 dkg darált marhahús
1 vastagabb szelet szikkadt kenyér aprítógépben morzsásítva
frissen őrölt feketebors
oregano
csipetnyi fahéj
1 teáskanál vöröshagymakrém

a mártáshoz:
1 közepes fej lilahagyma
2 gerezd fokhagyma
1 púpozott mokkáskanál őrölt kömény
frissen őrölt fekete bors
½ csípős hegyes paprika
1 doboz hámozott darabolt paradicsom
½ dl Ouzo
10 dkg sárga sajt (Gouda v. trappista)
8-10 dkg juh feta sajt
friss bazsalikom, petrezselyem


A húsgombóc megadott hozzávalóit összekevertem és pici , kb. 3-4 centis gombócokat formáztam nedves kézzel a masszából.
Egy méretes serpenyőben egészen kevés olivaolajon körbe pirítottam majd ezután dobtam rá egyszerre a finomra vágott lilahagymát, fokit és zöld paprikát (ha egy kicsit csípős az csak jó!), sóztam, bátran borsoztam megszórtam őrölt köménnyel és kb. két percig dinszteltem, majd egy fél deci Ouzóval flambíroztam. Amikor kihunyt a láng felöntöttem egy doboz hámozott-darabolt paradicsom konzervvel és fedő alatt kis lángon egy negyed órát párolódott.


Utána kell megszórni a reszelt sárga sajttal és fetával amitől a kívánt mértékűre sűrűsödik a mártás és az utolsó percben szabad csak a zöld fűszerekkel megbolondítani, hogy a legjobban kijöjjön azok illata.

A kagylóval vagy a rákfarokkal is ugyan így készül, csak ott arra kell nagyon ügyelni, hogy másfél-két percnél tovább kezdetben ne pirítsd, mert utána azok már keményedni kezdenek, főleg a rák!

4 megjegyzés: