2015. augusztus 16.

Görög töltött káposzta citromszósszal

Olyan régóta fenem a fogam erre az ételre és aztán mindig kimarad. A nehézségét az okozza csak, hogy a megfelelő levélszerkezetű káposztát megtaláljuk. Ami hajlékony, tekerhető, csavarható és nem megy szét. Ez most is csak részlegesen sikerült.... de hát nagy dolog. Alapvetően nem szépségversenyre készülünk, hanem egy jót akarunk enni ☺



A görög ízvilágban a citrom központi szerepet játszik, ezért ez a káposzta egyszerűen frissen kerül az ételbe. Az általunk megszokott savanyú ízt a fűszerezés – főként a kapor – és a végén a tetejére öntött pikáns citrommártás adja. Ettől aztán könnyű, nyári és nagyon mediterrán lesz.

Hozzávalók:

1 fej káposzta (vékony levelű lehetőleg) – kb. 1 kg
30 dkg darált marhahús
1 kis fej saláta hagyma vagy hagymakrém, de semmiképpen nem vöröshagyma
1 bögre (250 ml) rizs
1 tojás
apróra vágott kaporlevél
apróra vágott petrezselyemzöld
frissen őrölt feketebors
késhegynyi őrölt fahéj

csirkeleves vagy zöldségleves (alaplé, leveskockából, ha más nincs)
1 nagy babérlevél
1 gerezd fokhagyma
1 szelet sóban eltett citrom (nem létszükséglet, de nekem volt itthon)


Első lépés a káposzta levelek óvatos lefejtése és blansírozása. Sajnos bőséggel voltak vastag erű levelek is, ezek egy részét levágtam. Az aprólék rész úgyis kell az edény aljára meg a káposzták tetejére majd.
A darált húst a rizzsel, tojással és a fűszerekkel összekevertem. A káposzta leveleket kissé megszárítottam, majd a használható részekből elkészítettem a töltött levélkéket. Ami töltelék kimaradt, azokból kis golyókat formáztam.


Egy külön lábasban kevés olivaolajra dobtam a vékonyra szeletelt fokhagymát, majd felöntöttem a csirkelevessel. A babérlevéllel együtt felforraltam.
A nagy lábasba pedig szintén egy kevés olivaolaj került, erre ment a maradék eselék káposzta egy része összevágva. Ezután a kis tekercsek következtek szépen egymás mellé, majd megint az eselék. 


Végül felöntöttem a levessel úgy, hogy ujjnyira ellepje. Amikor felforrt, akkor tettem bele a húsgombócokat és lefedtem a maradék vágott káposztával. Pótoltam a levest, a tetejére tettem a babérlevelet és a sós citromot és fedő alatt lassú tűzön ½ óra alatt készre főztem. 
A viszonylag bő léből óvatosan kivettem egy külön edénybe, belecsavartam egy fél citrom levét, némi frissen őrölt feketeborsot, késhegynyi mustárport és összeforraltam, majd egy kevés kukorica keményítővel besűrítettem. 


A káposztákat tányérra helyeztem és meglocsoltam a mártással.  Nagyon finom és különleges, igazi nyári étel. Érdekességként: a görögök éppen hogy nem nyáron eszik ☺ Aki evett már kovászos uborka levével ízesített töltött káposztát, annak ez is ízleni fog.



4 megjegyzés:

  1. Gratulálok, nagyon gusztán néz ki!!

    VálaszTörlés
  2. nagy reményekkel álltam neki az ételnek. A 30 dkg darált hushoz én sokalltam a bögre rizst :( 5 kisebb evőkanállal tettem csak hozzá.
    Igazándiból izetlen volt, igy tettem bele a szokásos füszereket a babérlevél mellé, és némi füstölt izt is belecsempésztem, valamint nyár (?) lévén egy kis paprika, paradicsom még belekerült.
    Felöntöttem kovászos uborka levével is a jobb izhatás kedvéért.
    Megfőtt ize elfogadható, viszont a marhahust legközelebb nélkülözni fogom :(
    Alapjáraton is egy szárazabb husfajta, nem is értem magam, miért nem daráltam hozzá némi szalonnát mondjuk. Bár akkor biztos nem lett volna mediterrán :( hanem inkább hazainak mondható.
    A kész étel szinét nem tudom mivel érted el? mustárpor szinezhette be talán? -nekem nincs, csak mezei mustárom, azt még nem tettem bele-

    szóval egy ehető kategóriát kaptam, de nem lesz kedvenc :( Megjegyzem nem most volt fakanál először a kezemben.
    Azért köszönet, hogy megosztottad az ötletedet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Semmi baj azzal, ha nem ízlett. Ha magyar ízvilágot vártál, akkor biztosan csalódás volt. Ez egészen más. A füstölt íz számomra egyen ízűvé tesz mindent, arrogánsan veszi át az uralmat, én nem szeretem. Ezért nem szeretem a magyaros ízeket sem igazán, nekem nagyon egyhangúak.
      Ez egy friss, üde , teljesen más étel, és valóban mustárportól kapta a szép sárga színét. A görög mustár rikító citromsárga (amitől én teljesen elolvadok :) ) és a mustárporuk is ugyanolyan színű. Köszi hogy megosztottad a tapasztalataidat, véleményedet. Ettől kerek a világ, kinek a pap, kinek a paplan, ugyebár :)

      Törlés