2019. december 2.

Aranygaluska


Mi mással is kezdhetném ezt az év utolsó hónapját, mint ezzel az aranyszínű, illatos diós csodával?  Nagymamám olvasztott vajban megmártott evőkanállal szaggatta, így valóban galuskák lettek, sorakoztak szépen a tepsiben, hol szabályosan, hol girbe-gurbán. Így tettem hát én is.


Hozzávalók:

50 dkg lisztkeverék (búza finomliszt egy kevés fehér tönkölyliszttel)
5 dkg cukor
3,5 – 4 dl tej
3 dkg élesztő
5 gramm só
1 tojás sárgája
1 evőkanál vaj

Töltelék:
15 dkg durvára darált dió
10-12 dkg nádcukor
5 dkg vaj

A tészta igazából egy kalácstésztához hasonló, praktikus lágyabbra hagyni, annál könnyebb, repülősebb lesz a végeredmény. A langyos tejbe beleolvasztottam a vajat, beletettem a cukrot és felfuttattam benne az élesztőt. A liszteket elkevertem a sóval, majd ebbe öntöttem bele a tejes élesztős keveréket és a tojás sárgáját. Géppel jól kidagasztottam, majd hagytam kelni kb. ¾ órát.
Közben kivajaztam egy 28 cm-es formát (ne kapcsos legyen, mert kifolyhat a vaj sütés közben)


A diót a cukorral összekevertem. A kelesztő edényben a megkelt tésztát kicsit átgyúrtam, majd olvasztott vajba mártott evőkanállal galuskákat szaggattam és megforgattam őket a cukros dióban. Ezután a sütőedénybe tettem őket szorosan egymás mellé. Végül a maradék diót a tetejére szórtam.

180º C-on légkeveréssel 30 perc alatt aranyra sütöttem.


Borsodóval, vanília sodóval tálaljuk, úgy a legfinomabb.


1 megjegyzés: