2016. február 20.

Almás pite

Igazi régimódi családi sütemény, melynek receptje minden családban nagy becsben van tartva. Olyan nagymamás, régi emlékeket idéző,  éppen ezért örök és sosem megy ki a divatból. Szerencsére ☺


Hozzávalók (20x24 cm-es tepsihez):

35 dkg liszt (30 dkg finomliszt + 5 dkg telj. kiőrlésű tönköly)
½ sütőpor
só 1 kis mokkáskanálnyi
8-9 dkg zsír
1 tojás
kb. 1 dl tejföl
5 dkg porcukor

5 alma (2 Granny Smith, 3 Idared)
1 cs. vaniliás cukor
nádkristály cukor ízlés szerint (ebben 3 teáskanálnyi van) - almafüggő
kevés citromlé
fahéj lehet bőven
zsemlemorzsa


A tésztát már reggel összeállítottam, először a zsírt elmorzsoltam a liszttel, cukorral, sütőporral, sóval, majd az enyhén felvert tojást is hozzáadtam. Végül a tejföllel állt össze. Folpackba csomagoltam és betettem a hűtőbe néhány órára.
A sütés előtt egy fél órával lereszeltem az almákat, csepegtettem rá citromlevet, szórtam rá fahéjat és a cukrokat és jól összeforgattam. Állt egy darabig és ami levet kiengedett, azt nagyjából kinyomkodtam belőle (almafüggő a mennyisége, de mentsük meg és igyuk meg !)


A tésztát átgyúrtam, kettéválasztottam (az egyik fele kicsit legyen nagyobb, ez kerül alulra) és 3-4 mm-esre, a tepsinél nagyobbra nyújtottam. Sütőpapírt tettem alá, amit a két végén nagyobbra hagytam, így majd papírostól ki lehet emelni az egészet és nem kell a tepsi alját összekaszabolni szeleteléskor. Erre ráigazítottam a tésztát, a peremeknél felhajtottam minden oldalon.


Megszórtam egy marék durva zsemlemorzsával (mert éppen volt félretéve a házi darálásból ilyen is). Erre egyenletesen ráterítettem az almát, majd a tészta másik felét is kinyújtottam és beborítottam vele a pitét. Eredetileg rácsozni akartam a megfelelő célszerszámmal, de végül csak „felszántottam” vele, így vágások lettek a tetején, amin távozhatott a gőz. Megkentem tojássárgájával végül.


Sütés:  50- 55 perc 180º C alsó felső állásban. Ez idő alatt gyönyörűen megpirul a teteje és az alja is omlósra tud sülni. Frissen.... veszélyes, de nagyon jó, langyosan a legjobb. Ha megéri, jó pár napig elvan, akkor már puhább a tésztája. Ne takarjuk le hermetikusan semmiképpen se!

Vanilia sodóval vagy borsodóval pedig fokozhatjuk az élvezeteket ☺

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése