2014. június 30.

Békebeli töltött dagadó

Hajdanán nagyon gyakori eledel volt, amikor több nap volt, mint kolbász. A vékony húsréteg által körülölelt finom töltelék átvette a zamatokat és olyan érzést keltett, mintha egy szép nagy szelet színhús került volna a tányérra.


 Hozzávalók:
1 egész sertés dagadó (előkészítve a hentes által, ha lehetséges)
4 db pulykamáj 
4 tojás –  ebből 3 keményre főzve
teljes kiőrlésű cipócska, vagy más pékáru
tej
lilahagyma
fokhagyma
majoranna
snidling
őrölt kömény
fokhagyma granulátum
friss petrezselyem
kevés libazsír + sertésszír
frissen őrölt színes bors

Köretként:
4-5 db hosszúkás fiatal cékla
burgonya

A dagadót természetesen mi magunk is felszúrhatjuk. Ekkor a szélesebb végét levágjuk, félre tesszük és az így kialakult háromszög alakú hús széles oldalánál beszúrva hosszú vékony pengéjű késsel óvatosan zsebet vágunk a húsba.


A pulykamájat már előző nap előkészíthetjük. Kevés libazsíron serpenyőben hirtelen pár perc alatt megsütjük, majd sóval, őrölt borssal ízesítjük (a libazsír kevésbé ég meg, jobban bírja a magas hőmérsékletet).

A behűtött pulykamájat a legnagyobb lyukú húsdarálón ledaráltam. 3 tojást keményre főztem, kihűtöttem, majd durva reszelőn lereszeltem. A cipócskát feldaraboltam, tejben megforgattam és ez is ment a húsdarálóba.

Egy fej apróra vágott lilahagymát és egy gerezd vékonyra szeletelt fokhagymát kissé megpirítottam egy kevés zsíron és a töltelékhez adtam. Az egész masszát sóztam, megszórtam a majorannával, a snidlinggel, borsot őröltem rá és jó alaposan összekevertem. Egy egész tojást ráütöttem, azzal is átforgattam, végül beletettem a durvára vágott petrezselyem zöldet is és azzal is jól eldolgoztam.



A sütőt 180ºC-ra előmelegítettem és egy nagyobb tepsit kikentem sertészsírral.

A húst kívül – belül sóztam, kívül megszórtam őrölt köménnyel és granulált fokhagymával is. A masszát óvatosan beletöltöttem a húsba vigyázva a vékony részeknél, nehogy átszakadjon. A végét és az oldalát is – biztos ami biztos alapon – hústűvel összetűztem.

A húst a tepsibe helyeztem és mellédobtam néhány gerezd héjas fokhagymát, valamint az éppen itthon fellelhető 4 db félbevágott burgonyát is. Kb. 1-1,5 dl víz is ment alá és alufóliával letakarva 1 óra hosszat sütöttem-pároltam.

Ezután a fóliát levéve a húst és a krumplit zsírral kenegetve ropogós – pirosra sütöttem. Ha a hús zsíros felét fordítjuk felülre, akkor külön zsírozni nem is szükséges.




A fiatal céklákat csak zöldséghámozóval meghámoztam, nagyobb darabokra vágtam, olivaolajban megforgattam és a mikróban 4-5 perc alatt készre pároltam. Különleges édes ízük remekül egészítette ki a hús intenzív zamatait.


Minden összeállt, lehet tálalni és jó étvágyat !


Jellegéből adódóan elég nagy adag lesz ebből, de másnap hidegen is csodás. Sőt, akkor egészen más műfaj már. Paradicsommal, paprikával reggelire vagy vacsorára tökéletes.

2 megjegyzés:

  1. Az egyik kedvenc húsételem! <3 Hasonlóan készítem, csak máj nélkül. Gyönyörűeket kattintottál róla! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, az a jó benne, hogy lehet variálni a tölteléket :)

      Törlés