2014. december 27.

Bejgli - diósan és mákosan

Újabb nagymama recept, a bejgli, ami évtizedek óta ugyanígy készül nálunk. Ez volt az első alkalom azonban, amikor én sütöttem meg. Kellő izgalommal és várakozással tekintettem az esemény elé és 
örömmel zsebeltem be a – mi tagadás, hízelgő – dicséreteket ☺



Hozzávalók (6 db, kb. 30-32 cm hosszú rúdhoz):

120 dkg finomliszt
4 dkg élesztő
6 evőkanál kristálycukor
22-24 dkg sertészsír (vagy  30 dkg Rama margarin)
3 tojás sárgája
kb. 3 dl tejföl
1 dl tej
1 teáskanál só

A töltelékhez darabonként:
12-15 dkg darált dió vagy mák
12-15 dkg kristálycukor
reszelt citromhéj
mazsola
kb. ½ dl forró tej

Az élesztőt a langyos cukrozott tejben felfuttattam. A lisztet a cukorral és a sóval elkevertem és  a margarinnal jól elmorzsoltam. Amikor már egyenletesen apró szemcsés volt a tészta, hozzá tettem a kissé felkevert tojássárgáját, majd folyamatos dagasztás mellett a felfutott élesztős tejet is.
A továbbiakban már kézzel gyúrtam és ekkor került bele a tejföl, apránként adagolva. Annyi, hogy jól gyúrható és nyújtható tésztát kapjunk.


A darált mákot és a diót egy-egy külön edényben összekevertem a kristálycukorral,  és a mákosba belereszeltem 1 citrom héját. A forró tejet  evőkanállal adagolva a tölteléket keverve állítottam be a kellő nedvességet. A vizes homokhoz tudnám hasonlítani a megfelelő állagot. Egyéni ízlés kérdése, de mi szeretjük, ha ropog benne a kristálycukor, ezért nem kell túlságosan kikeverni.


A tésztát 6 egyenlő részre osztottam, majd egyenként kinyújtottam kb. 3 mm vastagra.
A tölteléket is elosztottam és egyenletesen a tésztára simítottam. Megszórtam mazsolával, tortalapáttal ellapogattam és magam felé haladva szorosan feltekertem. A széleit begyűrtem és a sütőpapírral bélelt tepsibe tettem. Ezt ismételtem még ötször, a 6 rúd 2 tepsiben fért el kényelmesen, 4-5 cm távolságot hagytam közöttük.
Megkentem őket tojás sárgájával, villával megszurkáltam és szobahőmérsékleten pihentettem jó 2 – 2,5 és fél órát.


Előmelegítettem a sütőt 150-160 ºC-ra alsó-felső állásban. A bejgliket tojásfehérjével is lekentem, még megszurkáltam és ment be az első adag. Ezen a hőfokon sültek 30 percig, majd 130ºC-ra mérsékeltem a hőmérséklete és még 15 – 20 percet sült.

Feltétlenül ajánlok hozzá egy kis pohárka desszertbort - a legjobb a Tokaji Aszú vagy az édes Szamorodni. Együtt, egymás ízét kiemelve teszik igazán ünnepélyessé a karácsonyt.


2 megjegyzés: