2014. március 24.

Illatos-fűszeres biryani

A VKF (Vigyázz, kész, főzz) játék 62. fordulójának témája – és így az étel központi hozzávalója – a rizs. Kedvencünk a basmati fajta, amiből indiai fűszerezéssel egy különlegesen gazdag és összetett ízvilágú, testet - lelket  melengető egytál ételt készítettem gujarati sárgarépa salátával.



Hozzávalók (2 adag):

1 csésze basmati rizs (250 ml)
1 gerezd fokhagyma vékonyra szeletelve
1 pici vöröshagyma vagy krém
1 mandula méretű gyömbérdarab reszelve
1/4 mokkáskanál kurkuma
1/2 mokkáskanál currypor
chili pehely ízlés szerint
1 kis fahéjrúd
2 db csillagánizs
3 db zöld kardamom  (késsel megszurkálva)
pici cukor
10 dkg kesudió
1 maréknyi mazsola
10 dkg gomba (opcionális)
friss snidling vagy zöldhagyma

A biryani egy indiai fűszeres, basmati rizs alapú étel. Csirkehússal és zöldségekkel egyaránt készítik. A lényege az, hogy a rizs a fűszeres lében fő meg, így teljesen átveszi azok ízeit.

A biryanihoz olivaolajat hevítettem,  rádobtam a fokhagymát, a vöröshagymakrémet, gyömbért és kicsit sütöttem. Megszórtam a curryporral, chili pehellyel és a kurkumával és hozzáadtam a kesudiót. Kicsit pirítottam, majd a rizs következett, átforgattam, hogy alaposan bevonjon a fűszeres olaj minden rizsszemet. Felöntöttem  2 csésze vízzel, sóztam, beletettem a mazsolát és egy csipetnyi cukrot.
Még egyszer megkevertem, mielőtt felforrt, beletettem a fahéjat, csillagánizst és a kardamomot.
10-12 percig főztem nagyon kis lángon fedő alatt.

A gombát – ami az éppen itthon lévő maradék, sós lében eltett apró erdei gomba volt - alaposan lecsöpögtettem, majd olivaolajon átpirítottam és félretettem.
Amikor a rizs elkészült, villával meglazítottam, belekevertem a pirított gombát, majd egy jókora marék friss snidlinget is.

2 megjegyzés: